חייגו עכשיו!

ערעור על וועדת הביטוח הלאומי – נכות מעבודה

תוכן עניינים

כל אדם שמעוניין לקבל קצבה מהביטוח הלאומי על נכות שנגרמה לו במקום העבודה נדרש לעמוד בפני וועדת הביטוח הלאומי ולהציג את כלל המסמכים והנתונים הרלוונטיים לצורך קבלת החלטה בענייניו. וועדות אלו, שרואות מספר רב של פונים בכל יום, מקבלות לעיתים החלטות הרות גורל עבור הפונים אליהם, שיכולות לקבוע את עתידם הקרוב והרחוק.

בשל כך, ובשל האמונה שלכל אדם יש זכות להשמיע את קולו באופן מלא, מאפשר הביטוח הלאומי לכל פוניו שעברו וועדה רפואית לערער על קביעותיה של הוועדה בפני וועדת ערעורים, הבוחנת את כלל הנתונים מחדש. במאמר זה תוכלו לקרוא הסבר על וועדת הערעורים הזו, דרכי הפנייה אליה והתנהלותה, בנוסף למספר דגשים שחשוב לשים אליהם לב.

מי רשאי לפנות לוועדה לערעורים?

כל מי שהגיש תביעה לגמלת נכות מעבודה, והופיע בפני וועדה רפואית לנכות מעבודה, יכול להגיש ערעור על ההחלטה שהתקבלה בעניינו בפני הוועדה הרפואית לערעורים של המוסד לביטוח לאומי.

על מה ניתן לערער לוועדה?

ניתן לערער לוועדה על אחוז הנכות הרפואית שנקבעה, תאריך תחילת הנכות שנקבע, וכן על ההחלטה להעניק אחוזי נכות זמניים ולא קבועים.

כיצד פונים לוועדה לערעורים?

כל בקשה להופיע בפני הוועדה לערעורים של הביטוח הלאומי צריכה להיעשות על ידי פנייה, בכתב, לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום המגורים של המערער עד שלושים יום לאחר קבלת ההחלטה הראשונית בענייניו. פנייה זו צריכה לכלול בתוכה את כלל הנימוקים לערעור, אך אלו אינם חייבים להיות מסופקים בעת הגשת הבקשה עצמה, וניתנים להוספה לאחר מכן (לפי התאריך שנקבע על ידי המוסד לביטוח הלאומי).

אם עברו יותר משלושים יום מרגע קבלת ההחלטה ניתן עדיין להגיש את הערעור, וזאת משום שהמוסד לביטוח לאומי נוטה שלא לדחות ערעורים שהוגשו עד תשעים יום ממועד קבלת ההודעה. עם זאת, פנייה שכזו אינה מומלצת, וישנה עדיפות להגשה במועד המקובל אם דבר זה מתאפשר.

מהן ההחלטות שהוועדה רשאית לקבל?

הוועדה לערעורים רשאית לאשר או לשנות את אחוזי הנכות המוענקים לפונה בעקבות הגשת הערעור, ולהוסיף או להפחית מהזכויות שנקבעו עבורו בוועדה הרפואית לנכות מעבודה.

מה עושים אם הגשתי ערעור והוועדה שוקלת להפחית מזכויותיי?

כל פונה שהגיש ערעור על החלטותיה של הוועדה הרפואית לנכות מעבודה רשאי לבטל את פנייתו בכל עת, עד לרגע קבלת ההחלטה. ביטול הערעור מוביל לעצירה מיידית של הדיון בוועדת הערעורים. אם מגיש הערעור בחר שלא להיות נוכח בעת הדיון בוועדה הוא עדיין רשאי להפסיק את הדיון בענייניו, וזאת בעזרת מכתב שישלח לו לביתו על עצירת הדיון, על האפשרות להפחתת אחוזי הנכות, ועל אפשרותו למשוך ולבטל את בקשת הערעור.

איך עובד הליך הערעור? מי יושב בוועדה ומה כלול בה?

הוועדה הרפואית לערעורים מתכנסת לצורך דיון בערעור בין שישים לתשעים ימים לאחר הגשתו. הוועדה מתחילה בהצגתם של חבריה בשמם ובתוארם, וממשיכה בכך שמבקש הערעור שוטח את טענותיו ונימוקיו בפניהם.

לעיתים כוללת הוועדה בדיקה גופנית (בהתאם להחלטת הרופא היושב בה). במקרה בו הוחלט שלא לבצע בדיקה רפואית במעמד הוועדה, כל החלטה שתתקבל תסתמך על המסמכים הרפואיים שנמצאים בתיקו של הפונה.

החלטתה של הוועדה נשלחת לביתו של הפונה כחודש לאחר התכנסותה.

הביטוח הלאומי ערער כנגד ההחלטה שהתקבלה בענייני – מה זה אומר?

גם המוסד לביטוח לאומי יכול להגיש ערעור על החלטה שהתקבלה בענייניו של פונה. ערעור זה יכול שיהיה מוגש עד שלושים יום ממועד קבלת ההחלטה של הוועדה המקורית, ויכול שיהיה לטובתו, או לרעתו, של המבוטח שבעניינו דנים.

ערעור זה אינו ניתן לביטול על ידי המבוטח, וקורה לרוב כאשר רופאי הביטוח הלאומי חשים שההחלטה שהתקבלה בעניינו איננה תואמת את הפרוטוקול לפיו הם עובדים (למשל מצב בו הרופא בוועדה הרפואית התחשב בפציעות קודמות, שאינם קשורים לתאונה שבגינה הוא מבקש נכות מעבודה).

האם אני יכול להביא איתי עו"ד / מלווה שייצג אותי בוועדה?

מומלץ לכל מבוטח להגיע לוועדה עם מלווה שיעזור לו להסביר את טיעוניו ולהבין את השפה המקצועית בה משתמשים חברי הוועדה. מלווה זה יכול להיות מתורגמן, קרוב משפחה, חבר, עורך דין וכד'. ילדים וקטינים נדרשים להתייצב בוועדה בליווי הורה או אפוטרופוס.

המלווה, ובעיקר עורך דין מלווה, רשאים לטעון בשמו של הפונה, להשיב על שאלות במקומו, ולבצע כל פעולה אחרת אותה הוא נדרש לבצע במהלך הוועדה (מלבד בדיקה רפואית) עבורו. שכר הטרחה אותו רשאי עורך הדין המלווה לגבות מוגבל בחוק, ונקבע לפי סוג הטיפול שניתן לפונה, וגובה הגמלה לה הוא זכאי.

מה קורה אם אני לא יכול להגיע לדיון בוועדה?

ניתן לבקש שלא להופיע בפני הוועדה בעת הדיון בערעור. בקשה זו אינה פוגעת בזכויותיו של המבקש. שליחת הבקשה נעשית באמצעות מכתב לסניף המטפל בענייני המערער, או באמצעות פנייה ישירה למוקד הביטוח הלאומי, בטלפון 6050*

פונה שלא התייצב לדיון, ולא הודיע על כך מראש, יידרש לשלם קנס או לספוג עיכוב בתשלום הקצבה / מענק המגיע לו.

מה ניתן לעשות אם הערעור שלי לא התקבל?

אם הערעור לא התקבל, וועדת הערעורים אישרה את הזכאות שניתנה למערער בוועדה המקורית, רשאי המערער לפנות לערעור נוסף בפני בית הדין האזורי לעבודה.

זכאות להחזרי הוצאות על הוצאות שנגרמו עקב התייצבות בוועדה

מבוטח שהופיע בפני הוועדה לערעורים עשוי להיות זכאי להחזר עבור הוצאת הנסיעה, כלכלה ולינה אותם ספג בכדי להופיע בפני הוועדה. בנוסף לזכאות זו, ייתכן שיהיה גם זכאי להחזר על זמן העבודה שהוא הפסיד.

כפי שראיתם במאמר זה, החלטתה של הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי איננה סוף פסוק, ותמיד ניתן לבקש ולהמשיך לדון בענייניכם בפני וועדת הערעורים. אם לאחר קריאת מאמר זה יש לכם שאלות, או אם אתם מעוניינים לערר על החלטה שניתנה בעניינכם, אתם מוזמנים לפנות אלינו, ולזכות מאיתנו לשירות אמין, יעיל ומקצועי.

איתי אדרת עורך דין לדיני עבודה
לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות!

כדי לממש את זכותך נא למלאות את הטופס ועו"ד איתי אדרת יחזור אליך בהקדם האפשרי.

עוד בנושא
עורך דין איתי אדרת מזמין אותך לשיחת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות.
חייג/י עכשיו!
דילוג לתוכן