חייגו עכשיו!

פיטורים בזמן טיפולי פוריות

תוכן עניינים

לא כל המשפחות יכולות להתרחב בפני עצמם, וחלקן נדרשות לעזרה חיצונית בידי גורם רפואי. עזרה זו, הנקראת טיפולי פוריות, מסופקת על ידי רופאים מקצועיים, ודורשת על פי רוב מהאדם העובר את אותם הטיפולים נוכחות במספר לא מבוטל של מפגשים עם רופאם האישי, לעיתים אף על חשבון שעות העבודה.

היעדרות זו היא היעדרות מוצדקת על פי החוק, שמזכה את הנעדר בתשלום עבור ימי / שעות העבודה אותם "הוא מפספס", וכן מזכה אותו בהגנה מפני מנהליו והממונים עליו, שייתכן ואינם מעוניינים להמשיך להעסיקו בתקופה מטלטלת ולעיתים לא פשוטה זו. במאמר זה תוכלו לקרוא על כלל הזכויות המגיעות לעובדים שעוברים טיפולי פוריות, ביניהן הזכות לשמור את מקום עבודתם ולקבל "חסינות" מפיטורים.

היעדרות מוצדקת ממקום העבודה

עובדות ועובדים העוברים טיפולי פוריות זכאים להיעדר מהעבודה לצורך טיפולים אלו, כל עוד היעדרות זו נעשית באישור הרופא המטפל עם הודעה מתאימה מראש למעסיקם.

תגמול עבור ימי העבודה בהם העובד נעדר

כל היעדרות מאושרת לצורך טיפולי פוריות נחשבת כהיעדרות מוצדקת עבור העובד המטופל. הצדקה זו מתבטאת כמובן בכך שהמעסיק אינו יכול למנוע מהעובד לצאת לטיפולים הללו, אך גם בכך שמי שנעדר בגין סיבות אלו זכאי ל"פיצוי" על היעדרותו, שמטרתו למנוע פגיעה משמעותית בשכרו במהלך התהליך.

בכמה כסף מדובר? וכמה ימים אני רשאי להיעדר?

עבור עובדים שנעדרו ימים שלמים

התגמול היומי עבור היעדרות לצורך טיפולי פוריות הוא תגמול רפואי, על חשבון ימי המחלה של העובד. בשל כך, תנאי השימוש בזכאות זו זהה לתנאי השימוש של העובד החולה "הרגיל", היינו יומיים ראשונים של היעדרות ללא תשלום, חמישים אחוז שכר על יום היעדרות השני והשלישי, ומאה אחוז שכר על היום הרביעי בו העובד נעדר ואילך (אלא אם נקבע אחרת בהסכם העבודה הפרטי / קיבוצי של העובד, אז יהיה זכאי לתנאים העדיפים מבניהם).

עובד זכר רשאי להיעדר מעבודתו במשך שתים עשר ימים בשנה לצורך טיפולי פוריות.

עובדת נקבה שעובדת חמישה ימים בשבוע זכאית להיעדר מהעבודה עבור ארבעה סדרות טיפוליות בשנה, כשאורכה של כל סדרה מוגבל לשישה עשר ימים, בסה"כ עד שישים וארבעה ימים בשנה.

עובדת נקבה שעובדת שישה ימים בשבוע זכאית להיעדר מהעבודה עבור ארבעה סדרות טיפוליות בשנה, כשאורכה של כל סדרה מוגבל לעשרים ימים, בסה"כ עד שמונים ימים בשנה. עובדות מדינה זכאיות להטבה בתחום (בשל הסכם קיבוצי רלוונטי לענייניהן) בשווי יומיים נוספים לכל סדרה.

עבור עובדים שנעדרו שעות בודדות מתוך יום העבודה

החל משנת 2019 ניתן להעדר מהעבודה גם לשעות בודדות לצורך טיפולי פוריות. היעדרות זו מזכה את העובד בתשלום דמי מחלה בשווי השכר השעתי מהרגע הראשון, עד מכסה של ארבעים שעות היעדרות בשנה, גם כאן על חשבון ימי המחלה שצבר.

מי שעובד בהיקף משרה מצומצם (משרה חלקית) זכאי לממש את שעות ההיעדרות באחוז יחסי לחלקיות המשרה.

מה קורה אם ניצלתי את כל ימי המחלה שצברתי?

עובד/עובדת שניצלו את כל ימי המחלה שצברו עדיין זכאים להיעדר מעבודתם לצורך טיפולי פוריות באחד מההסדרים הבאים:

  • היעדרות המלווה בתשלום על ידי המעסיק, על חשבון דמי מחלה עתידיים (המעסיק לא מחויב לאפשר זאת, ויכול לבחור שלא לשלם).
  • היעדרות על חשבון ימי החופשה השנתית שנצברו לזכות העובד.
  • היעדרות על חשבון חל"ת – חופשה ללא תשלום.

איסור פיטורים

ישנו איסור לפטר או לפגוע בשכרם / היקף עבודתם של עובד/ת העוברים טיפולי פוריות במשך כל תקופת הטיפולים, ובמאה חמישים הימים שלאחריהם ללא היתר מיוחד,  שניתן לבקשתו של המעסיק מהממונה על החוק לעבודת נשים. אישור זה ניתן במקרים יוצאי דופן וחריגים, בהם סיבת הפיטורין איננה קשורה לקבלת טיפולי הפוריות וההיעדרות מהעבודה לצורך זה.

אז מי זכאי להגנה זו? ישנם שני מקרים עיקריים של הגנה מפני פיטורים עבור עובד / עובדת:

עובד/ת שנעדר/ת מהעבודה לצורך קבלת טיפולי פוריות

עובד שנעדר מהעבודה לצורך קבלת טיפולי פוריות זכאי להגנה מפיטורים / שינוי בהיקף המשרה כל עוד הוא עומד בשלושת התנאים הבאים:

א. העובד/ת הודיע/ה מראש למעסיק על היעדרותו/ה, והציג/ה אישור רפואי לצורך היעדרות זו.

ב. טיפולי הפוריות אותם עובר/ת העובד/ת הם עבור הלידה הראשונה או השנייה בתקופת העסקתו אצל המעסיק הספציפי הזה / הלידה הראשונה או השנייה מבן הזוג הנוכחי (כאשר טיפולים והריונות שלא צלחו אינם נחשבים עבור חישוב זה).

ג. טרם חלפו שנתיים מאז היום הראשון להיעדרות מהעובדה לצורך טיפולים.

עובד/ת שלא נעדרו מהעבודה לצורך טיפולי פוריות

החל מחודש מרץ 2020 זכאים עובדים שהעוברים טיפולי פוריות להגנה מפיטורים / שינויים בהיקף המשרה גם אם לא נעדרו מהעבודה לצורך טיפולים אלו. זכאות זו מותנית בהתקיים ארבעת התנאים הבאים:

א. העובד/ת עובדים אצל המעסיק הנוכחי לפחות שישה חודשים.

ב. העובד/ת עדכנ/ה את המעסיק בכך שהוא / היא עוברים טיפולי פוריות, לא יאוחר משלושה ימים מהרגע בו הודיעו לו על הכוונה לפטרו.

ג. העובד/ת מסרו למעסיק אישור רפואי על כך שהם עוברים טיפולי פוריות תוך ארבע עשרה יום מהרגע בו נודע להם על הכוונה לפטרם.

ד. טיפולי הפוריות אותם עובר/ת העובד/ת הם עבור הלידה הראשונה או השנייה בתקופת העסקתו אצל המעסיק הספציפי הזה / הלידה הראשונה או השנייה מבן הזוג הנוכחי (כאשר טיפולים והריונות שלא צלחו אינם נחשבים עבור חישוב זה).

מה ההשלכות על פיטורי עובד/ת העוברים טיפולי פוריות?

מעסיק שמפטר עובד/ת שעוברים טיפולי פוריות עובר על החוק וחשוף לתביעה / קנסות מבית הדין לעבודה / יחידת האכיפה של חוקי העבודה.

כפי שראיתם במאמר זה, מדינת ישראל לא משאירה אותכם לבד בעת טיפולי הפוריות שלכם. אם אתם מתרשמים שאחת מזכויותיכם נפגעו, אתם מוזמנים לפנות אלינו ולקבל מאיתנו שירות אמין, יעיל ומקצועי.

איתי אדרת עורך דין לדיני עבודה
לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות!

כדי לממש את זכותך נא למלאות את הטופס ועו"ד איתי אדרת יחזור אליך בהקדם האפשרי.

עוד בנושא
עורך דין איתי אדרת מזמין אותך לשיחת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות.
חייג/י עכשיו!
דילוג לתוכן