חייגו עכשיו!

חישוב פיצויי פיטורים לעובד שעתי

תוכן עניינים

אדם המפוטר מעבודתו מתחיל ברגע הפיטורים דרך ארוכה ומפחידה, קשה לא רק במישור הפסיכולוגי – ירידה בביטחון העצמי, חוסר וודאות ועוד, אלא גם במישור הכלכלי, בו הופך אדם בין רגע ממועסק שמקבל שכר חודשי יציב וקבוע למובטל, שאינו יודע מהיכן תגיע משכורתו הבאה, בעוד שההוצאות השותפות הרגילות והחשבונות אינן נחות לרגע.

בשל כך, וכן מתוך רצון לאפשר לאדם המפוטר רגע לאסוף עצמו ולחשב מסלול מחדש, קבע המחוקק הסדר ייחודי, הסדר פיצויי הפיטורים, שנועד לאפשר לעובד המפוטר מרווח כלכלי ואוויר לנשימה. במאמר זה תוכלו לקרוא על הסדר הפיצויים הזה, וכן על אופן החישוב של סכום הפיצויים המגיע לעובד שעתי.

מהם פיצויי פיטורים?

פיצויי פיטורים הם סכום כסף לו זכאי אדם שעבד באותו מקום העבודה במשך תקופה שעולה על שנה בטרם פוטר מעבודתו.

גם עובדים "עונתיים" זמניים, שעובדים רק בחלק מהשנה (כמו עובדי מלונאות במקומות מסוימים, או עובדי חקלאות / אתרים תיירותיים) זכאים לפיצויים אלו, וזאת בתנאי שעבדו שתי "עונות" – שלושה חודשים רצופים בהם העובד עבד לפחות שישים יום, בשתי שנים רצופות.

פיטורים שנעשו בקרבה לסוף שנת העבודה הראשונה של העובד נחשבים גם הם כמזכים בפיצויי פיטורים, וזאת מתוך חשש שמעסיקים יפטרו את עובדיהם בכדי להימנע מלהעניק להם את זכויותיהם הסוציאליות המלאות, ולהפריש עבורם פיצויים אלו.

גם תקופות לא סדירות של עבודה (כמו תקופות בהם היו חגים, חופשות, הדממות, חופשות לידה והפסקות עבודה שלא עולות על חצי שנה) יכולות להיחשב כמזכות בפיצויים, וזאת בתנאי שהעובד החל את יחסי העבודה שלו עם אותו המעסיק / מקום העבודה שנה לפני פיטוריו.

מי זכאי לפיצויי פיטורים?

למרות שמם האינדקטיבי, פיצויי פיטורים אינם מגיעים רק למי שפוטר מעבודתו, ויכולים להגיע גם למי שהתפטר מהעבודה בה עבד למעלה משנה, או סיים את עבודתו בנסיבות אחרות, שאינן תלויות במעסיק או בהחלטותיו.

חריגים אלו מגוונים, ויכולים לכלול בתוכן בין השאר גם מקרים בהם מעסיקו של אדם נפטר או פשט רגל, מקרים בהם אדם התפטר בשל לידת ילד, מקרים בהם אדם חלה במחלה, העביר את מקום מגוריו לעיר אחרת במרחק מסוים ממקום העבודה, ספג הרעה מוחשית בתנאי עבודותו ועוד מצבים אחרים המפורטים ב"חוק פיצויי פיטורים" כמזכים בהקלה זאת.

היכן נמצאים הפיצויים?

בעבר הופרשו הפיצויים לחשבון הבנק של העובד ברגע פיטוריו, אך מצב זה שונה עם העברת צו ההרחבה הפנסיוני בשנת 2008, שחייב מעסיקים (בין השאר) להפריש את פיצויי הפיטורים אותם הם חייבים לעובדיהם במקרה שיתפטרו לקרן הפנסיה שלהם כחלק מההפרשות הפנסיוניות הרגילות.

כיצד אוכל לחשב את סכום הפיצויים המגיע לי בהיותי עובד שעתי?

בניגוד לעובד חודשי, שמרוויח את אותה המשכורת בכל חודש ללא תלות בכמות שעות העבודה שעבד בפועל, עובד שעתי מרוויח את שכרו לפי שעות העבודה שעבד, שיכולות להשתנות מחודש לחודש בהתאם למספר רב של משתנים הכוללים סידורי עבודה, ימי חופשה ללא תשלום וכדומה.

נתון זה הופך את חישוב הפיצויים (שמחושבים בדרך כלל לפי מכפלת שכרו החודשי של העובד בשנות העבודה אותם עבד אצל אותו המעסיק) לעניין מורכב יותר, הדורש את התייחסותו הפרטנית של המחוקק / בית הדין לענייני עבודה.

בעבר היה נהוג שההסדר הרלוונטי לעובדים שעתיים הוא חישוב שכרם הממוצע לשנים עשר החודשים שקדמו לפיטוריהם, ויצירת היסק מאותו השכר הממוצע באשר ל"שכרו החודשי" של העובד (מכפלת שכר ממוצע זה בשנות העבודה).

קביעה זו עורערה בפס"ד י.ב. שיא משאבים בע"מ, בו קבע בית המשפט שהסדר זה אינו משקף נאמנה את שכרו של העובד, שייתכן וקיבל העלאה לשכרו במהלך השנה, ושיש לייצר דרך חישוב חדשה, נכונה יותר, לפיה שכרו הממוצע של העובד יחושב לפי ממוצע השעות אותם עבד העובד בכל חודש בשנים עשר החודשים האחרונים כפול שכרו השעתי כיום. חישוב זה רגיש יותר לשינויים בשכר, ומאפשר לעובדים זכאות לפיצויי פיטורים משמעותיים יותר במקרה בו שכרם עלה במרוצת השנה האחרונה בה עבדו.

הדגמה – עובד מסוים עבד שלוש שנים אצל אותו המעסיק. במהלך עבודתו בשנה האחרונה עבד בממוצע 160 שעות בכל חודש, והרוויח לפי שכר השעה האחרון שלו משכורת מעודכנת של 30 שקלים לשעה.

חישוב פיצויי הפיטורים של אותו העובד יערך בדרך הזו: הכפלה של ממוצע שעות העבודה של העובד בשנה האחרונה (160) בשכר השעה האחרון אותו הרוויח (30) ומשך שנות עבודתו (3) עד שנגיע לסכום של 14,400 שקלים של כספי פיצויי פיטורים אותם נדרש המעסיק להעביר לעובד – 160 X 30 X 3 = 14,400

מה אני יכול לעשות עם הכספים הללו?

עובד שכספי הפיצויים אליהם הוא זכאי הופקדו (כולם או חלקם) בביטוח הפנסיוני או קופת גמל אחרת על שמו רשאי לבחור בין שלושת האופציות הבאות:

1. להשאיר את הכספים בקופת הגמל ולקבל אותם בגיל פרישתו מהעבודה כקצבה חודשית

2. למשוך את הכספים במזומן

3.להשאיר את כספי הפיצויים כדי שיצורפו לכספי הפיצויים ממעסיקיו העתידיים.

משרד הכלכלה, וכן משרד הרווחה והשירותים החברתיים, ממליצים שלא למשוך את הכסף הנ"ל מקרן הפנסיה של העובד, אלא לאפשר לה לצבור ריבית כחלק מהקצבה הפנסיונית אליה יהיה זכאי ביום פרישתו.

מה קורה אם המעסיק שלי לא משלם לי פיצויים?

מעסיק שלא משלם לעובד המפוטר את פיצוייו תוך 15 ימים מהיום בו סוכם שעליו להעבירם (יום הפסקת יחסי העבודה / היום בו סוכם על פי חוזה העבודה – המאוחר מבניהם) חייב על פי חוק לשלם לעובד פיצויי הלנה בסכום 20% מפיצויי הפיטורים להם העובד זכאי על כל חודש שהוא מתעכב בהעברתם. 

אם לאחר קריאת מאמר זה נותרו לך שאלות, או אם התרשמת שזכויותייך נפגעו, אתה מוזמן לפנות אלינו, ולקבל מאיתנו שירות אמין, יעיל ומקצועי.

איתי אדרת עורך דין לדיני עבודה
לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות!

כדי לממש את זכותך נא למלאות את הטופס ועו"ד איתי אדרת יחזור אליך בהקדם האפשרי.

עוד בנושא
עורך דין איתי אדרת מזמין אותך לשיחת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות.
חייג/י עכשיו!
סעיף 14 בחוק פיצויי פיטורים

חוק פיצויי פיטורים הוא חוק שמטרתו לאפשר לאדם המפוטר לקבל סכום כסף מסוים בכדי שיוכל לחזור "לעמוד על רגליו" ולחפש עבודה המותאמת לכישוריו ללא דחק

פיצויי פיטורים למתפטר

פיצויי פיטורים הם הסדר שמטרתו לאפשר לאדם שעוזב את מקום עבודתו גב כלכלי לתקופה סוערת זו, בעיקר בכדי לאפשר לו זמן לנוח, להתאקלם למצב החדש

דילוג לתוכן