חייגו עכשיו!

הפרשות לפנסיה בשמירת הריון וחופשת לידה

תוכן עניינים

השילוב בין עבודה ומשפחה אינו שילוב פשוט, אלא כזה שדורש מההורה הממוצע זמן ואנרגיה רבים, לעיתים גם ללא תמיכה ממשית ממקום העבודה. למרות זאת, ובכדי להקל על האיזון הלא פשוט הזה (גם אם באופן מינימלי), מעודד המחוקק הישראלי הבאת ילדים ומתגמל נשים שהחליטו להרחיב את משפחתן וללדת במהלך שנות עבודתן בשוק העבודה הישראלי.

עידוד ותגמול זה מתבטא בין היתר גם בחופשת לידה בתשלום לכל יולדת ובמתן אפשרות למי שבשמירת הריון לצאת לחופשה גם היא עד להולדת תינוקה החדש. תנאים אלו הם חשובים ואף הכרחיים בשביל לאפשר לאדם הממוצע להקים את משפחתו, אך יכולים להיות גם מלווים בחששות כבדים, כגון שאלות בגין שימור רצף זכויותיהן של הנשים היולדות בביטוח הפנסיוני לאורך תקופת הזמן בה הן אינן מרוויחות תלוש שכר. במאמר זה תוכלו לקרוא על הפתרון לקושי זה, וכיצד אפשר לממש את זכותכן.

מהי חופשת לידה?

חופשת לידה היא חופשה אליה זכאית כל אישה עובדת מרגע לידתה בהתאם לוותק שלה באותו מקום העבודה / בשוק העבודה באופן כללי. וותק העבודה של האישה היולדת באותו מקום העבודה רלוונטי לא רק לאורכה של חופשת הלידה, אלא גם לאורך הזמן בו החופשה מתוגמלת על ידי הביטוח הלאומי:

עובדת שעובדת למעלה משנה ברצף אצל אותו המעסיק:

עובדת שעובדת למעלה מ12 חודשים רצופים אצל אותו המעסיק או באותו מקום העבודה זכאית לחופשת לידה של עשרים ושישה שבועות לאחר יום לידת תינוקה החדש.

עובדת שעובדת פחות משנה רצופה אצל אותו המעסיק:

עובדת שהחלה לעבוד אצל מעסיקה הנוכחי / במקום עבודתה הנוכחי פחות משנה לפני יציאתה לחופשת לידה זכאית לחופשת לידה בת חמישה עשר שבועות לאחר יום הולדת תינוקה החדש.

האם אוכל להתחיל את חופשת הלידה שלי גם לפני הלידה?

כל אישה (ללא תלות באורך חופשת הלידה שלה) זכאית להמיר שבעה שבועות מחופשת לידתה לימים שלפני הלידה, ולהתחיל את החופשה עוד בטרם הבאת ילדה החדש לעולם (לפני התאריך המשוער ללידה שנקבע לה על ידי הרופא המטפל).

מהי המשכורת שלי בזמן החופשה?

במהלך חופשת הלידה היולדת איננה זכאית לשכר (מפני שהיא אינה עובדת במקום עבודתה) אלא לתשלום דמי לידה מהביטוח הלאומי, בגובה שכרה (עד לתקרת מקסימום של 1,485 ₪ ליום חופשה). תשלום זה תלוי בסיומה של "תקופת אכשרה" בביטוח הלאומי, שצריכה לכלול תשלום של דמי ביטוח לאומי בעשרה חודשים מתוך ארבע עשרה, או חמישה עשר חודשים מתוך עשרים ושתיים החודשים שקדמו ללידה.

עמידה בתקופת הכשרה זו מזכה בחמישה עשר שבועות של חופשת לידה בתשלום, כאשר עמידה בתקופת אכשרה קצרה יותר (שישה חודשים מתוך ארבע עשרה החודשים האחרונים) מזכה בחופשת לידה בתשלום קצרה יותר, באורך שמונה שבועות.

מהי גמלת שמירת הריון?

שמירת הריון הוא מצב בו טווח הפעולות שהאישה ההריונית מסוגלת לבצע מוגבל בשל סיכון בריאותי לה או לעוברה. סיכון זה יכול שינבע מנסיבות בריאותיות אישיות של האישה ההרה או מנסיבות חיצוניות הקשורות למקום העבודה.

עובדת שנעדרה מעבודתה מסיבות אלו למעלה מ30 יום זכאית לגמלה מהביטוח הלאומי בגובה שכרה היומי עבור כל יום בו היא נעדרה מהעבודה. עובדת שנעדרה מהעבודה פחות מ30 יום אינה זכאית לגמלה זו, אך זכאית לתשלום דמי מחלה מהמעסיק בגין תקופת ההיעדרות, על חשבון ימי מחלתה ובאותם התנאים, או לפדיון ימי החופשה, במקרה שימי המחלה אינם מספקים בכדי לכסות את התקופה כולה.

מה קורה לפנסיה שלי בזמן חופשות הלידה / שמירות ההיריון הללו?

עובדת בחופשת לידה שעבד אצל אותו המעסיק / באותו מקום העבודה לפחות שישה חודשים לפני תחילת ההיריון זכאית להמשך תשלום הפרשות לקופות הגמל שלה (הכוללות גם את הקרן הפנסיונית) לכל אורך זכאותה לדמי לידה (תשלום בגין חופשת הלידה כפי שהובהר לעיל). זכאות זו תקפה גם לגברים שיצאו לחופשת לידה על חשבון ימי הזכאות של אשתם.

כיצד ממשים את הזכות הזו?

ניכוי חלקה של העובדת מהתשלומים לקופות הגמל יבוצע (ככל הניתן) משכרה האחרון בתרם יציאתה לחופשת לידה. ניכוי זה תקף לחודשיים הראשונים של חופשת הלידה, בהם מעביר המעסיק לקופת הגמל את חלקה של העובדת ביחד עם חלקו שלו כאילו לא קרה דבר.

לאחר חודשיים ימשיך המעסיק להפריש את חלקו שלו יחד עם חלקה של העובדת לקופת הגמל, אך ינכה את חלקה של העובדת משכרה הראשון ברגע חזרתה לעבודה לאחר החופשה, וזאת במתכונת של "מקדמה".

מה אם בחרתי לצאת לחופשה ארוכה יותר מזו אליה אני זכאית?

עובדת שבוחרת להמשיך את חופשת הלידה שלה גם לאחר תקופת זכאותה לדמי לידה (בהתאם ליכולתה בחוק) זכאית להמשיך ולהפקיד באופן עצמאי כספים לביטוח הפנסיוני שלה על מנת להבטיח את רציפות זכויותיה (כגון הזכות לביטוח אובדן כושר עבודה, הכלולה בתוך התשלומים הרגילים לביטוח הפנסיוני). רציפות זכויות זו כרוכה בתשלום חודשי מינימלי, התלוי בסוג הביטוח הקיים עבור העובדת.

מה יקרה למעסיק שלא יעמוד בתנאים הללו?

מעסיק שלא עומד בתנאים אלו ייחשב דומה למעסיק שלא מפריש לעובדיו תשלומי פנסיה כחוק, ולכן יהיה פתוח לתביעות מצד העובדת הפגועה בסכום ההפרשות שהגיעו לה, וכן לעיצומים כלכליים מצד המדינה בדמות קנסות.

כיצד אוכל לתבוע את זכויותיי אם הופרו?

כל תביעה של זכות מול מעביד נעשית בבית הדין לענייני עבודה, ומומלץ להצטייד מבעוד מועד בעורך דין אמין ומקצועי שיוכל לייצג אותך כנדרש.

כפי שראיתם, מדינת ישראל לא משאירה את אזרחיה לבד בכל הקשור לתכנון והקמתה של משפחתם, ומלווה אותם ומגנה עליהם לאורך כל התהליך מתחילתו ועד סופו, גם במישורים הלוגיסטיים יותר. אם אתן חושבות שאחת מן הזכויות שלכן נפגעה אתן מוזמנות לפנות אלינו ואנו נטפל בכן ביעילות ובמקצועיות.

איתי אדרת עורך דין לדיני עבודה
לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות!

כדי לממש את זכותך נא למלאות את הטופס ועו"ד איתי אדרת יחזור אליך בהקדם האפשרי.

עוד בנושא
עורך דין איתי אדרת מזמין אותך לשיחת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות.
חייג/י עכשיו!
דילוג לתוכן