חייגו עכשיו!

תביעת פיצויים בגין הטרדה מינית במקום העבודה

תוכן עניינים

כלל גדול בדיני הנזיקין קובע שמי שפגע באדם אחר צריך לפצות את הנפגע/ת על הנזק שהוא ייצר עבורו או עבורה. קביעה זו תקפה כמובן גם בדיני העבודה, ורלוונטית אף למי שפגיעתו אינה פגיעה פיזית, אלא פגיעה נפשית, כשאחת הפגיעות הנפשיות המוכרות ביותר היא הטרדה מינית, שהגדרתה, הפיצוי עלייה והתנאים לקבלתו נקבעים כולם בחוק ייעודי, שמטרתו להרתיע את מי שחושב לפגוע בשותפיו למקום העבודה ולפצות את מי שנפגע מאותה ההתנהלות. 

במאמר זה תוכלו לקרוא על ההגדרה למושג "הטרדה מינית", ההתנהגויות הכלולות בתוך הגדרה זו, וכמובן גם התנאים הנדרשים לצורך קבלת פיצוי, והרשויות אליהן מקובל לפנות בכדי לקבלו.

מהי "הטרדה מינית במקום העבודה"?

הטרדה מינית היא פגיעה בחירותו, כבודו או זכותו לשוויון של אדם, שיכולה להתקיים במגוון דרכים, אופנים והתנהגויות, כשהמשותף לכולן הוא היותן התנהגויות בעלות אופי מיני, אשר אינן רצויות עבור מי שהן מכוונות כלפיו.

אילו התנהגויות עלולות להיחשב כהטרדה מינית?

על פי החוק למניעת הטרדות מיניות, הטרדה מינית יכולה שתכלול כל אחת או כמה מההתנהגויות הבאות:

  • סחיטה באיומים בעלת אופי מיני –איום לפגוע שלא כדין באדם במטרה להניעו לעשות מעשה בעל אופי מיני, כאשר האיום אינו חייב להיות איום פיזי, ויכול להיות איום על רכושו, פרנסתו ואפילו שמו הטוב של המאוים.
  • מעשים מגונים – מעשה מגונה הוא מעשה שנעשה לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיני. גם מעשה שנראה לכאורה תמים יכול להיות מעשה מגונה בנסיבות מסוימות.
  • הצעות חוזרות בעלות אופי מיני – הצעות בעלות אופי מיני שנשוא הפנייה הבהיר שאינן רצויות עבורו. הבהרה זו לא חייבת להיות במילים, ויכולה שתתקיים גם במעשיו של המוטרד, שיכולים לכלול הימנעות מהאדם המטריד, אמירות מתחמקות או אפילו עזיבה פתאומית של מקום השיחה. גם תוכן ההצעה אינו חד משמעי, ויכול לכלול בתוכו הצעות "תמימות" לכאורה, כגון הזמנה חוזרת ונשנית לדייט.
  • התייחסויות חוזרות בעלות אופי מיני – התייחסויות לאדם אחר שהן בעלות תוכן מיני. התייחסויות אלו יכולות לכלול סיפורים אישיים, החדרת תכנים מיניים לשיחות חולין ועוד, כאשר הקו המנחה הוא שההתייחסות איננה רצויה, ושהיא אינה חד פעמית, אלא כזו שחוזרת על עצמה.
  • אמירות מבזות או משפילות בעלות אופי מיני – אמירות הכוללות התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או מיניותו (לרבות נטייתו המינית). אמירות אלו נחשבות כהטרדה מינית גם אם המוטרד/ת לא הראו שהם אינם מעוניינים בהם.
  • ניצול יחסי מרות על רקע מיני – יחסי מרות הם יחסים בהם לצד אחד יש שליטה והשפעה על השני. יחסי המרות יכולים להתקיים גם אם השליטה וההשפעה הם עקיפים, ולא ישירים (כמו למשל מנהל של מנהל, או אדם בכיר בחברה בה עובד המוטרד). כל קיום של קשר מיני בין בעל מרות למי שמרותו שוהה עליו ייחשב כ"חשוד" בהטרדה מינית, אלא אם הוכח אחרת באופן מובהק.

כיצד ניתן לתבוע פיצויים על הטרדה מינית במקום העבודה?

הטרדה מינית נחשבת כעוולה אזרחית, כאשר מי שנפגע במקום העבודה יכול לתבוע לא רק את המטריד עצמו, אלא גם את המעסיק, שנחשב כבעל אחריות חמורה למניעת מעשים שכאלו. תביעות אלו מוגשות בדרך כלל לבית הדין לענייני עבודה, ומומלץ להגיש את התביעה בעזרתו של עורך דין מומחה בתחום, שמכיר את הפרוצדורה הנדרשת ואת סיכויי התיק להתקבל ולהסתיים בזכייה.

כיצד אוכל לדעת אם המעסיק שלי אחראי גם הוא על ההטרדה?

החוק קובע מספר אמצעי מנע שהמעסיק נדרש לנקוט בהם בכדי למנוע הטרדה מינית במקום העבודה, הכוללים מינוי של אחראי למניעת הטרדות מיניות במקום העבודה, יידוע של העובדים והמנהלים במקום העבודה באשר לאיסור על הטרדה מינית והתנכלות, טיפול מיידי בכל תלונה על הטרדה מינית שמוגשת לנציג שמונה על ידו ועוד.

מעסיק שאינו נוקט באמצעים הללו פתוח גם הוא לתביעה (בנוסף למטריד עצמו) ויכול לשאת בהוצאות מאוד משמעותיות כחלק מההליך האזרחי שיינקט כנגדו, וזאת בשל התפיסה שלו כבעל היכולת המשמעותית ביותר לתמרץ את העובד שלא לבצע מעשים שכאלו, ומי שנדרש לטפל באופן ראשוני בכל פגיעה במרחב העבודה התקין של עובדיו.

מעסיק ששומע על הטרדה מינית במקום העבודה אותו מנהל נדרש לטפל בבעיה זו, ולהביא להרחקתו של המטריד/ה מהמוטרד/ת או לפתיחה של הליכים משמעתיים כנגד הצד הפוגע, שיכולים לכלול בתוכם גם הרחקה ממקום עבודתו עד לבירור התלונה, או פיטורים. מעסיק שאינו נוקט באמצעים אלו ייחשב גם הוא כ"מעוול", ויכול להיות חשוף לתביעות אזרחיות מצד העובד הנפגע.

חשוב לשים לב שתקופת ההתיישנות על תביעות אזרחיות בעקבות הטרדה מינית היא שבע שנים, ולא ניתן להגיש תביעה לאחר מעבר תקופת זמן זו. ניתן לקבל הנחה באגרת התביעה בגין הטרדה מינית, וזאת מתוך הבנתו של המחוקק את מצוקת הנפגע ואת חשיבות הלחימה בתופעה זו.

מהו סכום הפיצויים שניתן לפסוק בגין תביעה על הטרדה מינית במקום העבודה?

בית המשפט רשאי לפסוק בסיום ההליכים פיצויים לעובד/ת שנפגעו במקום העבודה. פיצויים אלו יכולים לכלול בתוכם פיצוי ישיר על הנזקים שנגרמו לתובע/ת (כמו עוגמת נפש, נזק נפשי, נזק פיזי, אובדן ימי עבודה ועוד) או פיצוי עקיף ללא הוכחת נזק, שיכול להגיע עד לסכום כולל של מאה ועשרים אלף שקלים. לא ניתן לקבל כפל פיצויים.

אם לאחר קריאת מאמר זה נותרו לכם שאלות, או אם אתם, או אחד מיקיריכם נחשפתם להטרדה מינית במקום העבודה, אתם מוזמנים לפנות אלינו, ולקבל מאיתנו שירות אמין, יעיל ומקצועי.

איתי אדרת עורך דין לדיני עבודה
לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות!

כדי לממש את זכותך נא למלאות את הטופס ועו"ד איתי אדרת יחזור אליך בהקדם האפשרי.

עוד בנושא
עורך דין איתי אדרת מזמין אותך לשיחת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות.
חייג/י עכשיו!
התפטרות ממקום עבודה מחמת הטרדה מינית

הטרדה מינית, ובמיוחד הטרדה מינית במקום העבודה, בה אדם "כלוא" עם מטרידו ואינו מסוגל להתחמק ממנו בקלות, היא חוויה טראומתית ונוראית לחווים אותה, שעלולה לייצר

דילוג לתוכן