חייגו עכשיו!

חוק שעות עבודה ומנוחה: חישוב שעות נוספות בימי מנוחה

תוכן עניינים

חוקי העבודה הישראלים קובעים לכל עובד, באשר הוא, ימי מנוחה בתום או בתחילת כל שבוע לפי דתו. ימי מנוחה אלו הוגדרו על ידי המחוקק הישראלי כהכרחיים, וזאת מתוך הבנה שהאדם לא נולד רק בכדי לעבוד, ושיש תועלת רבה (חברתית ואישית) ביצירת הסדרה חוקית באשר לאיזון הראוי בין רכיב העבודה לרכיב הפנאי בחיי האזרח והתושב הישראלי. חוקים אלו הם חוקים מחייבים, אבל לא תמיד, ולכן ישנם היתרים ייחודיים בחוק להעסקת עובדים בימי המנוחה, בעיקר במקומות עבודה שנדרשים להישאר פתוחים לציבור גם במהלך סופי השבוע.

עובדים אלו, שמקריבים מזמן המנוחה שלהם לטובת החברה כולה, לא נשארים לבד, ומקבלים עבור שעות העבודה הללו תגמול מיוחד, בערך גבוה מהתגמול אותו הם מקבלים עבור עבודתם בימי חול. במאמר זה תוכלו לקרוא על ההסדרים הללו, על התגמול המגיע למי שעבד שעות נוספות בימי המנוחה, וכן על העונשים המוגדרים בחוק למעסיקים העוברים על הוראותיו.

מהם ימי המנוחה המוגדרים בחוק?

ימי המנוחה במשק הישראלי הם זמנים חופשיים מעבודה, באורך שלושים ושש שעות רצופות, שניתנים לכל עובד (מלבד עובדים זרים העובדים בסיעוד בביתו של המטופל), וכוללים בתוכם את יום המנוחה השבועי הנהוג לפי דתו. העסקת עובדים בימים אלו אסורה לפי החוק (ללא אישור מיוחד שניתן על ידי שר העבודה), ומזכה את העובדים שעבודתם הותרה בתגמול מוגבר ומיוחד.

מועד "התחלתם" של ימי המנוחה נקבע על פי המסורת היהודית, בעת כניסת השבת, ושעות העבודה בשכר מוגבר כוללות כל שעת עבודה שנעשתה בטווח הזמנים שבין כניסת השבת ליציאתה (עבור עובד יהודי).

עבודה במוצאי השבת אינה מזכה את העובד בגמול, אלא אם לא הוגדרו באופן ברור שעות המנוחה מן העבודה בחוזה העבודה. חוזה העסקה בו לא צוינו במפורש שעות המנוחה של העובד נחשב ככזה שהתכוון להכליל בתוכן גם את מוצאי השבת, ולכן מזכה את העובד בשכר מוגבר גם בשעות הללו.

חוזה בו רשומות שעות מנוחה קצרות מ36 שעות שבועיות יזכה גם הוא את העובד בשכר מוגבר זה, מאותה הסיבה.

מהו גובה התגמול על עבודה ביום המנוחה?

גובה התגמול שניתן לעובד בימי המנוחה השבועיים אליהם הוא זכאי הוא שכר מתוגבר, בשווי מאה וחמישים אחוזים משכרו הרגיל (כפי שנקבע בחוזה ההעסקה) עבור כל שעת עבודה שנופלת בתחום שלושים ושש השעות המגיעות לו. עובד שמרוויח משכורת מינימום, למשל (29.12 שקלים לשעה), יהיה זכאי לשכר בשווי 43.68 שקלים על כל שעת עבודה שהוא עובד ביום המנוחה.

מה אם אני עובד שעות נוספות במהלך יום המנוחה שאליו אני זכאי?

בשביל להבין את הזכאות לתגמול נוסף עבור שעות נוספות, נדרש תחילה להכיר את מושג השעות הנוספות, ואת הגדרתו בחוק:

מהן שעות נוספות?

שבוע העבודה במדינת ישראל מוגדר לפי בסיס של ארבעים ושתיים שעות שבועיות, שמתרגמות לארבעה ימי עבודה של שמונה וחצי שעות, ויום עבודה אחד של שבע וחצי שעות (לא כולל הפסקה). כל חריגה ממכסה זו איננה נכללת בעבודת הבסיס של העובד, ומזכה אותו בתשלום עבור שעות נוספות, הגבוה מהתשלום אותו הוא מקבל עבור עבודתו הרגילה.

שעות אלו מוגבלות לשש עשרה שעות בשבוע, כאשר בכל מקרה יום העבודה של העובד אינו יכול לעלות על שנים עשר שעות ללא היתר חריג בחוק. חישוב השעות הנוספות נעשה תחילה באופן יומי, ולאחר מכן באופן שבועי, ללא התייחסות לכמות השעות החודשיות שהעובד עבד.

מהו התגמול על שעות נוספות?

ביום חול – תשלום של 125% משכרו השעתי הרגיל של העובד עבור השעתיים הראשונות בהם עבד שעות נוספות. מהשעה השלישית והלאה – 150% שכר עבור כל שעה נוספת.

ביום המנוחה השבועי / בחג – תשלום של 175% משכרו השעתי של עובד עבור השעתיים הראשונות בהם עבד בשעות נוספות, ו 200% שכר מהשעה השלישית בה עבד בשעות נוספות והילך.

כלומר – עובד שעובד בזמן המנוחה השבועי שנקבע עבורו זכאי לא רק לתגמול בסיסי עבור השעות שאותם הוא עובד ביום זה, אלא גם לתגמול נוסף, שניתן לו עבור כל שעה שהוא עובד מעבר לשעה השמינית במשמרת שנקבעה לו.

דברים אחרים שחשוב לדעת:

כל עובד שעובד במהלך שעות המנוחה השבועיות שאליהם הוא זכאי לא רק לתגמול כספי נוסף עבור עבודתו, אלא גם להשלמת ימי החופשה אותם הוא פספס. כלומר – שעות מנוחה חלופית לאלו בהם הוא עבד, באורך ובמועד שנקבע בהיתר המיוחד שהונפק עבור מעסיקו.

בנוסף לכך, אסור למעסיק להימנע מלקבל עובד בשל סירובו לעבוד ביום המנוחה, ואסור לו גם להכריח את העובד לעבוד בימים אלו ללא אישורו.

האם יש חריגים לכללים האלה?

כללים אלו אינם תקפים עבור רשימה מצומצמת של עובדים שעובדים בעבודות המופרטות בחוק שעות עבודה ומנוחה (ס' 30). החרגות אלו כוללת בין השאר שוטרים, עובדים בשירות בתי הסוהר, עובדי מדינה שעבודתם מחייבת אותם לעמוד לרשות העבודה גם מחוץ לשעות העבודה הרגילות ועוד. חריג נוסף לחוק הם עובדים שאין למעסיק דרך לפקח על שעות עבודתם, כגון עובדים מהבית.

מה קורה אם המעסיק שלי לא מכבד את הכללים האלו ומשלם לי שכר רגיל עבור עבודתי?

אי ציות להוראות חוק זה עלולה לגרור קנס מנהלי בגובה 5000 שקלים. בנוסף לכך, כל עובד שמעסיקו לא שילם לו את התגמול הראוי עבור עבודתו ביום המנוחה זכאי לתבוע את המעסיק בבית הדין לעבודה. תביעה זו תהיה בגובה הסכום שאותו המעסיק היה צריך לשלם, בתוספת הוצאות משפט.

אם לאחר קריאת מאמר זה נותרו לכם שאלות, או אם אתם חושבים שמעסיקכם פגע באחת הזכויות שנמנו לעיל, אתם מוזמנים לפנות אלינו ואנו נעשה כל שביכולתנו לעזור ביעילות ובמקצועיות למיצוי זכויותיכם.

איתי אדרת עורך דין לדיני עבודה
לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות!

כדי לממש את זכותך נא למלאות את הטופס ועו"ד איתי אדרת יחזור אליך בהקדם האפשרי.

עוד בנושא
אי תשלום פנסיה

אחד הרגעים שרוב האנשים מצפים להם, הוא הרגע בו יגיעו למקום העבודה בפעם האחרונה, ירימו

עורך דין איתי אדרת מזמין אותך לשיחת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות.
חייג/י עכשיו!
אי תשלום פנסיה

אחד הרגעים שרוב האנשים מצפים להם, הוא הרגע בו יגיעו למקום העבודה בפעם האחרונה, ירימו לחיים וייפרדו מהקולגות, כדי לצאת סוף כל סוף לפנסיה המיוחלת.

עורך דין דיני עבודה באר שבע

איך בוחרים עורך דין? ממש כפי שבוחרים איש מקצוע מכל תחום אחר, רק עם הרבה יותר זהירות ודיוק. הרי יש כל כך הרבה אנשי מקצוע

דילוג לתוכן