חייגו עכשיו!

האם עמלות הן חלק מהשכר הקובע?

תוכן עניינים

ישנם ענפים רבים בהם חלק (ואולי אף חלק משמעותי) משכרו של העובד אינו קבוע מראש, אלא משתנה מחודש לחודש בהתאם לעמלות, אחוזים, שהוא מקבל על תרומתו הכלכלית למקום בו הוא עובד. מרכיב שכר זה, בשל היותו לא צפוי ומשתנה, הוא רכיב שכר ייחודי, שנמצא לעיתים במרכזם של דיונים משפטיים בדיני העבודה, בעיקר בכל הקשור לקצבאות וגמלאות שניתנות בהתאם ל"שכר הקובע" של העובד – השכר הרלוונטי לצורך חישוב גובה הקצבה אליה הוא זכאי.

במאמר זה תמצאו פירוט על מושג העמלות, מושג השכר הקובע ורכיבי השכר הנחשבים בו, וכמובן גם תשובה לשאלה העיקרית בתחום זה – האם עמלות נחשבות או לא נחשבות כחלק מהשכר הקובע?

מהי ההגדרה של המושג "עמלה" לצורך דיון זה?

עמלה היא תשלום הניתן לנותן שירות מסוים עבור עבודה שמבוצעת על ידו. תשלום העמלה יכול להיות בנוסף למחיר העסקה או כחלק ממנה, ומחושב כאחוז מסוים ממחיר העסקה, או סכום קבוע לסוג עסקה מסוימת. עורך דין בדיני נזיקין למשל, בדרך כלל מרוויח את שכרו מעמלות – אחוזים מתוך סכום הפיצויים שנפסקים ללקוחותיו. בדומה לכך, גם עובד מכירות שמרוויח אחוזים מהמכירות אותם הוא "סוגר" או מבצע (כבונוס לשכרו הבסיסי או כשכר בסיס) ייחשב ככזה שעובד תמורת עמלה.

מהו "שכר קובע"

שכר קובע הוא שכרו של העובד לצורך חישוב זכאותו לתנאים סוציאליים כגון הפרשות מעסיק לפנסיה ופיצויי פיטורים. שכר זה מחושב על פי רוב לפי המשכורת האחרונה של העובד, כאשר ישנם מספר סייגים לכלל זה (כמו למשל שכרו הקובע של אדם שמרוויח משכורת משתנה בכל חודש, ולכן זכאי לחישוב על פי ממוצע השנה האחרונה).

ממה מורכב השכר הקובע?

רכיבי השכר הקובע הנכללים בחישוב פיצויי הפיטורים (ותנאים סוציאליים אחרים רלוונטיים) הם:

שכר היסוד של העובד

השכר הרגיל (ברוטו) המשולם לעובד בכל חודש, לפני הניכויים השונים והתוספות השונות אליהם הוא זכאי.

דמי מחלה

שכר שניתן לעובד בחודש העבודה האחרון שלו / בשנה האחרונה לעבודתו כגמול על ימים בהם הוא היה חולה.

דמי חופשה

שכר שניתן לעובד בחודש העבודה האחרון שלו / בשנה האחרונה לעבודתו כגמול על ימים בהם הוא היה בחופשה מאושרת בתשלום.

תשלום עבור היעדרות מהעבודה לצורך טיפולי פוריות / בדיקת הריון

שכר שניתן לעובד בחודש העבודה האחרון שלו / בשנה האחרונה לעבודתו כגמול על ימים בהם הוא נעדר ממקום העבודה עקב הליך פוריות אותו הוא או בן / בת זוגו עברו או בדיקת הריון.

ימי אבל

שכר שניתן לעובד בחודש העבודה האחרון שלו / בשנה האחרונה לעבודתו כגמול על ימים בהם הוא היה באבל לאחר מות קרוב משפחה, בהתאם לתנאים הרשומים בחוק.

דמי חגים

שכר שניתן לעובד בחודש העבודה האחרון שלו / בשנה האחרונה לעבודתו כגמול על ימי חג בהם הוא היה בחופשה ולא עבד.

תוספות אחרות

תוספות נוספות לשכר של העובד בגין וותק, יוקר המחיה, גודל משפחתו, מקצועיותו וכן תוספות מחלקתיות שניתנו וכל תוספת אחרת שאינה מותנית בתנאי או גורם מסוים, ונשארת קבועה, המשולמת לעובד באופן אוטומטי כל חודש / שנה.

כל תוספת שסוכמה באופן מפורש בהסכם העבודה שתחשב כחלק מהשכר הקובע

איזה רכיבי שכר אינם נחשבים כחלק מהשכר הקובע?

תשלומים אחרים שניתנים לעובד, שתלויים בתנאים שהתקיימו או לא התקיימו, כגון שכר עבור שעות נוספות, אינם נחשבים כחלק מהשכר הקובע.

בנוסף לכך, תוספות כגון החזרי נסיעות, תשלומים בגין אחזקת רכב, תשלומים בגין אחזקת טלפון, תשלומים שניתנים לצורך קניית בגדי עבודה, דמי הבראה, משכורת 13, בונוסים וכן תוספות אחרות שמגלמות החזרים על הוצאות של העובד / תלויים בתפוקה ומשתנים משנה לשנה אינם נחשבים כחלק מהשכר לצורך חישוב זה.

יש לסייג קביעה זו ולהוסיף שכל תשלום / תוספת שנקבע בהסכם העבודה האישי / הקיבוצי עליו העובד חתום שהיא חלק מהשכר הקובע, נחשבת כחלק מהשכר הקובע, וזאת משום שההוצאות הללו הן הוצאות על חשבון המעסיק (ולא על חשבון המדינה) וניתנות לשינוי על ידו לפי רצונו (כל עוד מדובר בתוספות על המינימום הקבוע בחוק – להלן מרכיבי השכר הכלולים בשכר הקובע שפורטו בפסקה הקודמת).

האם עמלות נחשבות לצורך חישוב השכר הקובע?

תקנה תשע לתקנות פיצויי הפיטורים קובעת במפורש ש "היה שכר עבודתו של עובד כולו או מקצתו משתלם בעד ביצוע עבודה מסוימת או בחלק מהפדיון או שהיה עיקר שכר עבודתו לפי כמות התוצרת, יראו כשכרו האחרון ביחס לשכר כאמור את השכר הממוצע של שנים עשר החדשים שקדמו לפיטורים."

כלומר, כל עובד שחלק או כל שכרו ניתן לו בצורת עמלות על שירות שהוא מספק או עבודה שהוא מבצע, וכן כל עובד ששכרו מוצמד לביצועיו ולתוצרת שהוא מפיק, זכאי לחשב את השכר הקובע שלו בהתאמה למבנה שכר זה.

השכר הקובע שמחושב למי שעובד תמורת עמלות / בשכר משתנה לפי תפוקתו הוא שכר בשווי השכר הממוצע של שנים עשר החודשים שקדמו לפיטוריו (במקרה של פיצויי פיטורים). נתון זה משמעותי משום שהוא מאפשר למי שעובד בשכר משתנה להימנע משרירותיות, שתוביל להפחתה או העלאה בפיצויי הפיטורים אליהם הוא זכאי לפי חודש אחד "טוב" או "רע" שהיה במקרה החודש האחרון לעבודתו.

כפי שראיתם במאמר זה, "שכר קובע" הוא מושג שיש חשיבות בהכרתו, ויכול להשפיע משמעותית על חייכם אם פוטרתם או אם אתם עובדים שכירים המפרישים משכרם לקרן פנסיה. בשל כך, אנו ממליצים לכל מי שעומד בפני הליך פיטורין לוודא שהשכר הקובע שנקבע עבורו משקף את מילות החוק, ולפנות לעורך דין לייצג אותו במקרה שלא.

אם לאחר קריאת מאמר זה נותרו לכם שאלות, או אם אתם מרגישים שזכויותיכן נפגעו, אתם מוזמנים לפנות אלינו, ולקבל מאיתנו שירות אמין, יעיל ומקצועי.

איתי אדרת עורך דין לדיני עבודה
לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות!

כדי לממש את זכותך נא למלאות את הטופס ועו"ד איתי אדרת יחזור אליך בהקדם האפשרי.

עוד בנושא
עורך דין איתי אדרת מזמין אותך לשיחת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות.
חייג/י עכשיו!
איסור תשלום שכר כולל לעובד

מלבד עובדים יותר "אמיצים" שמנהלים משא ומתן על גובה השכר, רובנו, בעת מעמד הקבלה לעבודה, איננו מודעים לכך שתנאי החוזה ניתנים לשינוי פרטני עבורנו, ו"זורמים"

דילוג לתוכן