חייגו עכשיו!

התעמרות והתנכלות בעבודה

תוכן עניינים

מקום העבודה של האדם, בו הוא מבלה כשליש מחייו, צריך להיות מקום נעים, מכבד ורגוע עבורו בכדי לאפשר לו למצה את מלוא הפוטנציאל הגלום בתוכו. עם זאת, הרבה מקומות עבודה אינם מהווים מקום רגוע בשביל העובדים בהם, שחשופים באופן יום יומי, או בתדירות נמוכה יותר, להתנהגויות לא נעימות ממעסיקם, לקוחותיהם ושותפיהם לצוות.

התנהגויות אלו, שיכולות לנוע על ספקטרום רחב, הופכות את מקום העבודה למרחב לא בטוח עבור העובד, שאליו הוא שונא להגיע בבקרים, ושאותו הוא מרגיש צורך לעזוב בשנייה שיום עבודתו נגמר. מצב זה אינו אידיאלי, ויכול אף להוות מעבר על החוק אם הוא חוצה גבולות מסוימים. במאמר זה תקראו על אותם הגבולות, שהופכים התנהגות חסרת התחשבות להתעמרות או התנכלות, וגם על ההשלכות המשפטיות של התנהגות זו עבור המנהל, המתנכל או בעל העסק.

התעמרות במקום העבודה

למרות שאין חוק ספציפי שאוסר על מעסיקים להתעמר בעובדיהם, ישנה הגנה חוקית משמעותית בתחום שנובעת מן הפסיקה, ומתבססת בעיקרה על חוק יסוד "כבוד האדם וחירותו". לפי פסיקה זו (שמהווה חוק במדינת ישראל על בסיס עקרון התקדים המחייב, שהופך את פסיקת ביהמ"ש במקרה אחד לרלוונטית במקרים הדומים לו), ישנו איסור למעסיק להתעמר בעובד במקום העבודה, וחובה על כל מעסיק לספק לעובדיו סביבת עבודה השומרת על כבודם, המאפשרת להם לבצע את עבודתם באווירה רגועה ונעימה.

מהי התעמרות?

המושג התעמרות בעבודה (או התנכלות תעסוקתית) כולל בתוכו מגוון רחב של התנהגויות, שהמשותף להם הוא שהם כולם מהווים פגיעה, הטרדה או השפלה שאינם פיזיים, המתרחשים במקום העבודה ומופנים כנגד עובד. חשוב לציין שבשביל שכל אחת מההתנהגויות הללו יהוו התעמרות הם נדרשים להיות חוזרים ונשנים, ולא חד פעמיים. מעסיק שהשפיל עובד שהתעכב ביעדיו למשל, אינו נחשב כמתעמר אלא אם התנהגות זו חוזרת על עצמה מספר פעמים במסגרת העבודה.

התעמרות במקום העבודה יכולה להתקיים על ידי המעסיק, על ידי עמיתים למקום העבודה, וגם על ידי כל אדם אחר שאינו מועסק במקום העבודה, אך מנהל קשרי עבודה עם העובד בו הוא מתעמר (לקוח קבוע, מזמין שירות, מזמין עבודה של חברה קבלנית וכד'), ויכולה לכלול בין היתר קללות, צעקות, התעלמות, החרמה, בידוד, איסורים משפילים על העובד, מטלות משפילות שניתנות לעובד, ביקורת מוגזמת וחוסר שביעות רצון תמידית, האשמות שווא, הפצת שמועות מזיקות, הפקעת סמכויות וחדירת יתר לפרטיות.

מה התוצאות של התעמרות מוכחת במקום העבודה?

מי שהתעמרו בו במקום העבודה יכול להגיש תביעה משפטית בבית הדין לעבודה כנגד המעסיק. בית הדין יכול לפסוק לעובד פיצויים בגין עוגמת נפש, וכן פיצויים בגין הפרת חוזה (שימוש בכוח שניתן למעסיק על יד חוזה העבודה בחוסר תום לב).

מהם פיצויים בגין "עוגמת נפש"? בכמה כסף בעצם מדובר?

"עוגמת נפש" בעולם המשפטי מתארת נזק שנגרם לאדם, שאינו נזק ממוני. נזק זה יכול לכלול בתוכו חוסר שביעות רצון חריגה ממוצר שנרכש, פגיעה נפשית ממסכת התעמרויות מצד המעסיק, אפליה במקום העבודה ועוד. תביעה בגין עוגמת נפש נבחנית בכל מקרה לגופו, כאשר ביהמ"ש מסתכל על עובדות המקרה וקובע אם אכן מדובר ב"עוגמת נפש", או אם מדובר בהתנהגות שהיא אומנם פוגענית, אך לא ברמה המצדיקה פיצוי.

גובה הפיצוי, בהתאמה לכך, נבחן גם הוא לפי רמת הפגיעה שנעשתה, ויכול לנוע מסכומים קטנים ועד סכומים יחסית משמעותיים (כגון 15500 שקלים שנפסקו לעובדת שנענשה באופן משפיל ומבזה ונדרשה לשבת במשרד שקוף ללא כל תעסוקה ולבקש רשות לכל יציאה ממנו). פיצויים אלו קשים להשגה (משום שמדובר בשיקול דעתו הבלעדי של בית המשפט) וניתנים במקרים נדירים יחסית.

התעמרות בעבודה ופיצויי פיטורים

התעמרות בעבודה יכולה להיחשב כ"הרעה מוחשית" בתנאי העבודה של העובד או נסיבה ביחסי העבודה שבגללה אין לדרוש מהעובד שימשיך בעבודתו. עובדה זו רלוונטית בעיקר למי שהחליט להתפטר בעקבות ההתעמרות, שיכול שיהיה זכאי לפיצויי פיטורים, למרות שהוא התפטר ולא פוטר (בתנאי שעבד לפחות שנה במקום עבודתו). זכאות זו ניתנת בתנאי שניתנה הודעה למעסיק על ההתעמרות, ושההתעמרות לא תוקנה על ידו (ללא קשר לזכויות האחרות המגיעות למי שהתעמרו בו).

אם המעסיק תיקן את המצב (העביר את העובד המתעמר או מצא פתרון אחר), והעובד התפטר בכל זאת, הוא לא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים. עובד המתפטר בנסיבות אלו עדיין נדרש לתת התרעה מוקדמת (כפי שהוא מחויב על פי חוק) אלא אם מדובר בתנאים שאינם מאפשרים לו לעבוד אפילו לתקופה קצרה. עובד שהתפטר בנסיבות אלו יכול שיהיה זכאי גם לדמי אבטלה ללא המתנה.

התנכלות במקום העבודה

התנכלות במקום העבודה דומה להתעמרות בנסיבות המחייבות כדי להוכיח את קיומה (התנהגות פוגענית, מטרידה או משפילה שחוזרת על עצמה ואינה פיזית), אך שונה בכך שבעוד שהתעמרות במקום העבודה קורת לא סיבה ייחודית או מיוחדת, התנכלות במקום העבודה יכולה להתרחש רק אם מדובר בעובד שפגיעות אלו נגרמות לו בעקבות כך שהוא דיווח על שחיתות, הטרדה מינית או מקרה דומה של מעבר על החוק בידי מעסיקיו / חבריו לצוות העבודה.

במקרה זה מדובר בעבירה יותר חריגה, המוגנת בחוק, שהעונש עלייה (מעבר לפיצויים על עוגמת נפש) יכול להגיע לעד שלוש שנות מאסר או קנס בסכומים גבוהים.

כפי שראיתם במאמר, תחום ההתעמרות בעבודה הוא תחום מורכב, שאינו מוסדר בחוק ולכן הפסיקה בו אישית ביותר ושונה בין מקרה למקרה כתלות בנסיבות המקרה לגופו.

בשל כך, ובשל העובדה שמקרי ההתעמרות בעבודה הם קשים להוכחה ונוטים "ליפול בין הכיסאות" אנו ממליצים לכל מי שחושב שהוא זכאי לפיצויים על סמך אבלה זו להגיע לביהמ"ש בליווי עורך דין מומחה בתחום, שייצג אותו באופן מיטבי ויעיל.

אם לאחר קריאת מאמר זה נותרו לכם שאלות, או אם אתם חושבים שהתעמרו בכם במקום העבודה, אתם מוזמנים לפנות אלינו ולזכות בשירות אדיב, יעיל ומקצועי.

בשנת 2022 ואולי בכלל בעשור האחרון, בני האדם נמצאים במקומות העבודה שלהם רוב שעות היממה, כך שהעבודה הפכה למעין בית שני עבורם.

הדבר האחרון שנרצה הוא שהבית השני הזה יהפוך למקום של סבל, מה שקורה מידי פעם כחוויה קשה מאוד עבור העובדים, ובעיקר כשהצרה היא סיטואציה של התעמרות בעבודה. כשמדובר על התעמרות בעבודה, עורך דין יהיה חייב להיכנס לפעולה כמה שיותר מהר וכמה שיותר בזהירות ובמחשבה, שכן מדובר באחת הסיטואציות המסובכות ביותר שיש. משרד עורכי דין איתי אדרת מלווה עובדים ועובדות שחשים שהתנאים שלהם במקום העבודה מידרדרים, בשל יחס בלתי הולם הגובל כמעט באלימות.

מה חשוב לדעת על התעמרות בעבודה עורך דין

אולי לא ידעתם זאת, אך כיום כשהסיטואציה המדוברת היא התעמרות בעבודה עורך דין יקרא לה גם 'המגפה השקטה של עולם העבודה'. הסיבה לכך היא שעל פי דו"חות שפורסמו עם השנים, נמצא שאחד מארבעה עובדים יחווה מצב של התעמרות בעבודה. מדובר בעובדים מכל הדרגים ובכל תחום, כך שאין חברה החסינה בפניה. בנוסף, להתעמרות בעבודה ישנן השלכות בריאותיות ופסיכולוגיות המשפיעות על תפקודו לא רק בעבודה, אלא ביום יום בכלל. הסטרס התמידי, הפחד מלאבד את מקור ההכנסה וחוסר הפניות הרגשית, גובים מחיר גבוה מהעובד. איכשהו, על אף הנתונים הקשים הללו, נראה שלא נעשים צעדים להעלמת התופעה, אלא רק מטאטאים אותה מתחת לשטיח. מגפה שקטה, כבר אמרנו?

להתמודד מול הקושי

לעתים, קשה להוכיח התעמרות בעבודה מכיוון שמדובר במילה כנגד מילה. על כן, יש לפעול בזהירות הנדרשת. אם גם אתם חווים חלילה התעמרות בעבודה עורך דין יהיה הגורם אליו יש לפנות במהירות, בכדי לקבל הכוונה וייעוץ כיצד לפעול, הן במידה והתקבל זימון לשימוע על לא עוול בכפכם, ובין אם הנכם מרגישים שמשהו השתנה עבורכם במקום העבודה. משרד עורכי דין איתי אדרת ישמח להציע לכם שירותים משפטיים בתחום, ולעשות הכל כדי להשיב לכם את השקט הנפשי בשגרה, וכמובן, את הזכויות והפיצויים שמגיעים לכם על פי חוק במצב של התעמרות בעבודה.

איתי אדרת עורך דין לדיני עבודה
לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות!

כדי לממש את זכותך נא למלאות את הטופס ועו"ד איתי אדרת יחזור אליך בהקדם האפשרי.

עוד בנושא
הפרת הגבלת אי תחרות

עולם העסקים הוא עולם תחרותי בו המידע וההכשרה שניתנים לעובד בכדי שיוכל לבצע את תפקידו

עורך דין איתי אדרת מזמין אותך לשיחת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות.
חייג/י עכשיו!
הפרת הגבלת אי תחרות

עולם העסקים הוא עולם תחרותי בו המידע וההכשרה שניתנים לעובד בכדי שיוכל לבצע את תפקידו עלולים להוכיח את עצמם, עם עזיבת העובד, כנכסים למעסיקו העתידי,

פיצויים בגין עוגמת נפש

כאשר אנו חושבים על תביעות פיצויים בנזיקין, אנו נוטים לחשוב על נזקים ממשיים כגון פציעות, אובדן כושר עבודה ודומיהם, בהם חישוב הפיצוי הוא פשוט יחסית,

תביעה לפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה חוקק בעקבות הבנתו של  השלטון שיש לעשות צעדים משמעותיים בכדי לאפשר את מיצוי מלוא הפוטנציאל הגלום במשק הישראלי, שדורש תעסוקה מלאה

עורך דין דיני עבודה באר שבע

איך בוחרים עורך דין? ממש כפי שבוחרים איש מקצוע מכל תחום אחר, רק עם הרבה יותר זהירות ודיוק. הרי יש כל כך הרבה אנשי מקצוע

דילוג לתוכן