חייגו עכשיו!

זכויותיהם של שומרים ומאבטחים

תוכן עניינים

עבודתם של שומרים ומאבטחים היא עבודה קשה, שדורשת לעיתים שעות ארוכות ולא שגרתיות מהעוסקים בה, שמועסקים על פי רוב במתכונת קיבוצית כעובדי קבלן או כעובדים בחברה גדולה.

בשל כך, ובשל היות רבים מן העובדים באבטחה עובדים צעירים או מבוגרים ללא יכולת מיקוח ממשית אל מול מעסיקיהם, קבעה מדינת ישראל מספר זכויות יסוד ייחודיות לעובדים אלו, שאותם נדרש המעסיק להעניק להם ללא תלות בהסכם העבודה הספציפי עליו הם חתומים. על זכויות אלו, שנקראות זכויות העובד של שומרים ומאבטחים, תוכלו לקרוא במאמר זה.

בשנת 2014 העביר שר האוצר "צו הרחבה" לענף השמירה והאבטחה, שמטרתו להפוך מספר חוזים קיבוציים שהיו קיימים בתחום לחוק, ולהסדיר את זכויות היסוד אותם מחויב כל מעסיק לספק למי שמועסק אצלו בעובדות המוגדרות תחת תחום השמירה והאבטחה.

זכויות אלו (שמורחבות יותר לשומרים ומאבטחים במקומות ציבוריים) הן קוגנטיות (לא ניתנות להתניה) ומחייבות את המעסיק גם אם החוזה האישי של השומר או המאבטח אותו הוא מעסיק מגדיר תנאים שונים. בכל מקרה בו ישנם מספר הסדרים החלים על העובד (למשל במקרה של עובד שקיים עבורו חוזה קיבוצי / אישי) מחויב המעסיק לנהוג לפי ההסדר המיטיב עם העובד.

הרחבות של זכויות קיימות עבור עובדי שמירה ואבטחה

ישנן מספר זכויות יסוד הקיימות לכל עובד באשר הוא, הרחבות יותר כאשר הן תקפות לעובדים בשמירה ואבטחה:

שכר המינימום

עובדי שמירה ואבטחה זכאים לשכר מינימום על פי צו ההרחבה, שעלול במקרים מסוימים להיות גבוה משכר המינימום החובה במשק. שכר זה עומד נכון לאפריל 2018 על 5,300 שקלים לחודש, ו29.12 שקלים לשעה. שכר זה רלוונטי גם אם שכר המינימום במשק ירד, אך יעלה אם שכר המינימום במשק יעבור אותו.

הסעות והחזר הוצאות נסיעה

עובדי חברות שמירה ואבטחה זכאים להחזר הוצאות נסיעה מביתם למקום העבודה, בדומה לשאר העובדים במשק, אלא אם המעסיק מארגן עבורם הסעה על חשבונו. מעסיק שממן הסעה על חשבונו, אך הסעה זו מסיעה את העובד למקום פיזור הרחוק מביתו, מחויב לספק תשלום עבור עלות הנסיעה ממקום זה לביתו. עובד שמירה שנדרש לנסוע בין מקום למקום במהלך שעות עבודתו זכאי לשכר עבור שעות אלו, בנוסף להחזר על הוצאות הנסיעה.

שעות נוספות

עובדי שמירה ואבטחה יכולים לעבוד ארבע שעות נוספות בכל יום מימי השבוע, וחמש שעות נוספות ביום שלפני יום המנוחה השבועי אליו הם זכאים, עד שלושים ושבעה שעות נוספות בשבוע (עם הגבלה של שבעים וארבע שעות נוספות לחודש – ארבעה שבועות רצופים). שעות אלו יהיו בשכר נוסף על שכר הבסיס, לפי החוק הרגיל.

ביטוח פנסיוני לעובדי שמירה ואבטחה

עובדי שמירה ואבטחה זכאים להפרשות מוגדלות ומוקדמות לביטוח הפנסיוני ממקצועות אחרים. הזכאות היא מהיום הראשון לעבודה. הפרשות אלו עומדות על שבעה אחוזים משכרו של העובד, כאשר המעסיק מפריש שבעה וחצי אחוזים. אי עמידה בתנאי זה עלולה לגרור עמה קנס של עד 35,280 שקלים (לחברה קבלנית ולמזמין) או 17,640 (לחברה שאינה חברת קבלן).

דמי הבראה

עובדים קבלנים זכאים לכמות רבה יותר של ימי הבראה משאר העובדים במשק. שווי יום הבראה לעובדי קבלן בתחום השמירה והאבטחה הוא 429 ₪. עובד בשמירה ואבטחה זכאי ל1/12 מדמי ההבראה השנתיים שלו מידי חודש (ולא אחת לשנה כשאר העובדים במשק). מספר ימי ההבראה אליהם זכאי העובד מחושבים לפי הוותק שלו במקום העבודה:

ותק בעבודהימי הבראה בשנה
עד 3 שנים7
מהשנה ה-4 עד ה-109
מהשנה ה-11 עד ה-1510
מהשנה ה-16 עד ה-1911
מהשנה ה-20 עד ה-2412
מהשנה ה-25 ואילך13

העסקה בחג

שומרים או מאבטחים שעובדים בחגים זכאים לתוספות של חמישים אחוזים על שעות עבדותם בחג, ואינם זכאים לתשלום דמי חגים. עובד שמירה או אבטחה העובד בחג זכאי ליום חופשה חלופי (ללא תשלום).

ימי מחלה

עובדי שמירה ואבטחה זכאים לשני ימי מחלה על כל חודש עבודה, ורשאים לצבור עד מאה ושלושים ימי מחלה.

זכויות ייחודיות עבור עובדי שמירה ואבטחה – הזכויות המוצגות אינן ממצות את הזכויות המנויות בהסדר

ישנן מספר זכויות ייחודיות עבור עובדי שמירה ואבטחה, להם הם זכאים מתוקף מקצועם:

1. קרן השתלמות

עובדי שמירה ואבטחה זכאים לקרן השתלמות כל עוד הם השלימו שני חודשי עבודה (אז יקבלו את הזכות רטרואקטיבית מיום תחילת עבודתם). ההפרשה לקרן זו תהיה בסכום שניים וחצי אחוזים משכרו של העובד, כאשר המעסיק מוסיף על סכום זה שבעה וחצי אחוזים. אי עמידה בתנאי זה עלולה לגרור עמה קנס של עד 35,280 שקלים (לחברה קבלנית ולמזמין) או 17,640 (לחברה שאינה חברת קבלן).

2. בגדי עבודה

עובדי שמירה ואבטחה זכאים לקבל בגדי עבודה מהמעסיק. בגדים אלו חייבים לכלול חולצה, מכנסיים וכדומה לפי צרכי העבודה, שיסופקו כל שנתיים או כאשר התבלו (המוקדם מבניהם). בגדים אלו נדרשים להיות מותאמים לעונת השנה ולמזג האוויר. אסור למעסיק לגבות על בגדים אלו תשלום כלשהו מן העובד / לדרוש מהעובד להפקיד עבורם פיקדון. זכות זו יכולה להתממש על ידי סיפוק הבגדים עצמם, או סיפוק תשלום / שובר לצורך רכישת ביגוד.

3. עמדה מקורה וסביבת עבודה הולמת

מעסיק של שומרים או מאבטחים נדרש להעמיד לרשות העובדים עמדה מקורה, אמצעי חימום / קירור הולמים וגישה לנקודת חשמל ומים. ישנו איסור למנוע מהעובד לשהות בעמדה זו. עובד שתפקידו הוא לסייר זכאי למים וחשמל, אך לא לעמדה מקורה או גוף חימום / קירור.

כפי שראיתם במאמר זה, ישנן מספר רב של זכויות ייחודיות לעובדי השמירה והאבטחה (העולים על אלו המפורטים כאן) שהמעסיק מחויב לספק לעובדיו. אם אתם עובדים בשמירה / אבטחה והתרשמתם שזכויותיכם נפגעו אתם מוזמנים לפנות אלינו, ולזכות בשירות יעיל, אמין ומקצועי.

איתי אדרת עורך דין לדיני עבודה
לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות!

כדי לממש את זכותך נא למלאות את הטופס ועו"ד איתי אדרת יחזור אליך בהקדם האפשרי.

עוד בנושא
אי תשלום פנסיה

אחד הרגעים שרוב האנשים מצפים להם, הוא הרגע בו יגיעו למקום העבודה בפעם האחרונה, ירימו

זכויות עובדים סוציאליים

עובדים סוציאליים הם עובדים שנחשבים כחיוניים לחברה הישראלית ועובדים בעבודה מנטלית קשה, פעמים רבות בעומס

עורך דין איתי אדרת מזמין אותך לשיחת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות.
חייג/י עכשיו!
השמה וכוח אדם – זכויות עובדים

עובדי קבלן, מעצם היותם עובדים זמניים שעובדים בחוזים משתנים עבור אלו שאינם מעסיקיהם הראשיים, נחשבים במשק הישראלי כעובדים "מוחלשים", שפוטנציאל הניצול והפגיעה בזכויותיהם הוא גבוה.

זכויות עובדים – עובדי ניקיון ואחזקה

עובדי ניקיון ותחזוקה, בהיותם עובדי קבלן בתחום עבודה בעל מאפיינים "מוחלשים" כגון שכר נמוך ועבודה פיזית שאינה פשוטה, זכאים לזכויות מינימום העולות על אלו המגיעות

זכויות עובדים בקורונה

מגפת הקורונה הביאה איתה שינויים רבים לעולם בו אנו חיים, שאחד המשמעותיים ביניהם הוא השינוי שהתרחש בתחום העבודה עבור עובדים רבים, שפוטרו או הוצאו לחל"ת

זכויות עובדים בענף המלונאות

עובדים בענף המלונאות זכאים לכל הזכויות הכלליות המגיעות לעובדים במשק הישראלי מכוח החקיקה, אך גם לזכויות ייחודיות שהוענקו להם בצווי הרחבה שהונפקו על ידי המחוקק

זכויות עובדים בענף ההובלה

למרות חלקם המהותי והמשמעותי בקיומה של הכלכלה הישראלית, שמסתמכת על העברת סחורות ממקום למקום, זוכים עובדי ההובלה במשקנו לתנאים עבודה לא פשוטים, שכר נמוך יחסית,

דילוג לתוכן