חייגו עכשיו!

זכויות עובדים בענף המלונאות

תוכן עניינים

עובדים בענף המלונאות זכאים לכל הזכויות הכלליות המגיעות לעובדים במשק הישראלי מכוח החקיקה, אך גם לזכויות ייחודיות שהוענקו להם בצווי הרחבה שהונפקו על ידי המחוקק והסכמים קיבוציים שהושגו לאחר משא ומתן עם איגודי העובדים הרלוונטיים לתחום. זכויות אלו תקפות בחלקן על כל העובדים בענף זה, ובחלקן רק על מי שעובד במלונות המשתייכים להתאחדות המלונות בישראל.

זכויות אלו, שמוענקות לעובדי המלונות מתוך הכרה באופי הייחודי של עבדותם, נועדו להגן על זכויותיהם וכבודם, במטרה לאפשר להם תנאים מינימליים שנתפסו על ידי המחוקק ואיגודי העובדים כהכרחיים לביצוע עבודתם. במאמר זה תוכלו לקרוא על הזכויות הנ"ל, על המקור לקיומן וכמובן גם על ההשלכות הצפויות למי שאינו מספק אותן לעובדיו.

מי עומד בהגדרת המונח "עובד בענף המלונאות"?

ההגדרה "עובד בענף המלונאות" היא הגדרה כוללת התוחמת בתוכה כל עובד (כולל עובדים משרדיים, עובדי מסעדה ועובדי בר) שמועסק על ידי רשתות בתי מלון או חברות מלונאות עליהן חל צו ההרחבה הרלוונטי שחוקק על ידי שר התעשייה, המסחר והתעסוקה. הגדרה זו כוללת בתוכה לא רק מלונות כפי שאנו חושבים עליהם (מבנים ענקיים שיכולים לאכלס מספר גדול של אורחים) אלא גם פנסיונים, בתי הארחה, כפרי נופש ודומיהם.

מהן הזכויות המגיעות לעובדים הללו?

הזכויות של עובדי המלונאות מחולקות לשני סוגים – זכויות שתקפות עבור כלל אוכלוסיית עובדי המלונות, וזכויות שרלוונטיות רק למי שמשתייך להסתדרות עובדי האירוח והמלונות, ועובד במלון שמשתייך להתאחדות המלונות בישראל. מאמר זה יכלול את שני סוגי הזכויות הללו, כאשר עבור כל זכות יצוין לאיזו אחת מן האוכלוסיות הללו היא רלוונטית.

חופשה שנתית

כל עובד בענף המלונאות זכאי לצבור ימי חופשה בהתאם לוותק שלו במקום העבודה הספציפי:

וותק העובד במקום העבודה:כמות ימי החופשה השנתית אליהם יהיה זכאי עבור כל שנת עבודה:
שנה עד חמש שנים12 ימים
שש עד שמונה שנים18 ימים
תשע שנים ואילך23 ימים

נתונים אלו רלוונטיים למי שעובד במשרה מלאה (200 ימים בשנה בענף זה), כאשר מי שעובד במשרה חלקית זכאי לאחוז מסוים מימי החופשה האלו, בהתאם לאחוז המשרה בה הוא עובד – עובד בענף המלונאות שעובד באותו מקום העבודה שבע שנים, ועבד באותה השנה חמישים ימים בלבד, יהיה זכאי לארבעה וחצי ימי חופשה – רבע מימי החופשה המגיעים למי שעובד במשרה מלאה.

שבוע וימי עבודה מקוצרים

בניגוד לעובדים ה"רגילים" במשק, שעובדים ארבעים ושתיים שעות בשבוע, שבוע העבודה של עובדים בענף המלונות קצר יותר, וכולל בתוכו רק ארבעים שעות עבודה, המחולקות על חמישה ימים. יום העבודה של העובדים בענף זה קצר יותר בהתאמה, ואורך עד שמונה שעות (במהלך השבוע), שבע שעות בימי שישי (עם שעה שמינית שנחשבת כ"שעת עבודה נוספת" המזכה בתשלום של 125% שכר שעתי) ושש שעות בימים שלפני החגים (ערב החג) עם שעתיים של עבודה בשכר מוגבר.

מנוחה במהלך המשמרת

כל עובד במלון שעובד במשמרת עבודה רגילה יהיה זכאי לשעה אחת של הפסקה (על חשבונו – מנוכה מהשכר) לשם אכילה ומנוחה. הפסקה זו היא חובה, ולא ניתנת לוויתור לא על ידי העובד ולא על ידי המעסיק.

שכר מתוגבר בחגים

כל עובד מלון זכאי לחופשה לרגל חגי דתו. עובד מלון שנדרש לעבוד בחגים אלו יקבל שכר גבוה יותר (במתכונת של שעות נוספות) על כל שעה שעבד ביום החג. תוספת זו רלוונטית במיוחד לעובדים יהודים שעובדים בליל סדר הפסח וביום הכיפורים, שזכאים למאתיים חמישים אחוז שכר על כל שעת עבודה בה עבדו במהלך יום הכיפורים (בתוספת יום מנוחה בתשלום), ומאתיים אחוז שכר עבור כל שעת עבודה שנעבדה בערב ליל סדר הפסח (בין השעות 16:00 ל05:00 בערב ובוקר ליל הסדר).

בכל שאר החגים, זכאי העובד שאינו ממש את ימי החופשה להם הוא זכאי ליום מנוחה אחר בתשלום (על חשבון המעסיק) יחד עם תוספת של חמישים אחוז שכר עבור כל שעה בה עבד במהלך החג עצמו, משעת העבודה הראשונה.

חופשות מיוחדות

עובדים בענף המלונאות זכאים לחופשות מיוחדות לרגל אירועים יוצאי דופן המתרחשים בחייהם. חופשות אלו כוללות חופשת נישואים (שלושה ימי חופשה חובה), חופשת נישואי בת או בן (יום חופשה חובה), חופשה לרגל ברית המילה של בנו/בנה של העובדת (יום חופשה חובה), וחופשה לרגל ימי אבל (למי שעבד לפחות שלושה חודשים ויושב שבעה על הוריו, בן זוגו, ילדיו או אחיו). חופשה זו (חופשת האבל) אינה מנוכה מימי החופשה של העובד, או משכרו.

מה אני יכול לעשות אם המעסיק שלי לא מספק לי את זכויותיי?

כל עובד שזכויותיו הופרו רשאי להגיש נגד מעסיקו תלונה ליחידת האכיפה של חוקי העבודה (לצורך מתן מענה פלילי להפרת חובה זו), או תביעה אזרחית לבית הדין האזורי לעבודה (לצורך קבלת פיצויים בהליך אזרחי).

החובה והאחריות על קיום זכויות אלו מוטלות על המעסיק בלבד, ללא צורך לנקיטת פעולה כלשהי מצד העובד. אין לעובד אפשרות לוותר על זכויותיו, וכל חוזה אישי שחורג מההוראות הרשומות במסמך זה תקף אך ורק אם הוא מייצר תנאים שעולים על התנאים הללו ומיטיבים עם העובד.

מהן הסנקציות למעסיק שלא עומד בתנאים שהוצגו כאן?

מעסיק שאינו מקנה לעובדיו את הזכויות הללו עובר עבירה פלילית וגם עוולה אזרחית, שיכולה לזכות את העובד הפגוע בפיצויים משמעותיים, ולהוביל להטלת סנקציות כלכליות בדמות קנסות כבדים ואף מאסר על המעסיק שאינו מספקן.

אם לאחר קריאת מאמר זה נותרו לכם שאלות, או אם אתם חושבים שזכויותיכם, או זכויותיהם של יקיריכם נפגעו בכל דרך, אתם מוזמנים לפנות אלינו ולקבל מאיתנו שירות אמין, יעיל ומקצועי

איתי אדרת עורך דין לדיני עבודה
לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות!

כדי לממש את זכותך נא למלאות את הטופס ועו"ד איתי אדרת יחזור אליך בהקדם האפשרי.

עוד בנושא
אי תשלום פנסיה

אחד הרגעים שרוב האנשים מצפים להם, הוא הרגע בו יגיעו למקום העבודה בפעם האחרונה, ירימו

זכויות עובדים סוציאליים

עובדים סוציאליים הם עובדים שנחשבים כחיוניים לחברה הישראלית ועובדים בעבודה מנטלית קשה, פעמים רבות בעומס

עורך דין איתי אדרת מזמין אותך לשיחת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות.
חייג/י עכשיו!
זכויותיהם של שומרים ומאבטחים

עבודתם של שומרים ומאבטחים היא עבודה קשה, שדורשת לעיתים שעות ארוכות ולא שגרתיות מהעוסקים בה, שמועסקים על פי רוב במתכונת קיבוצית כעובדי קבלן או כעובדים

השמה וכוח אדם – זכויות עובדים

עובדי קבלן, מעצם היותם עובדים זמניים שעובדים בחוזים משתנים עבור אלו שאינם מעסיקיהם הראשיים, נחשבים במשק הישראלי כעובדים "מוחלשים", שפוטנציאל הניצול והפגיעה בזכויותיהם הוא גבוה.

זכויות עובדים – עובדי ניקיון ואחזקה

עובדי ניקיון ותחזוקה, בהיותם עובדי קבלן בתחום עבודה בעל מאפיינים "מוחלשים" כגון שכר נמוך ועבודה פיזית שאינה פשוטה, זכאים לזכויות מינימום העולות על אלו המגיעות

זכויות עובדים בקורונה

מגפת הקורונה הביאה איתה שינויים רבים לעולם בו אנו חיים, שאחד המשמעותיים ביניהם הוא השינוי שהתרחש בתחום העבודה עבור עובדים רבים, שפוטרו או הוצאו לחל"ת

זכויות עובדים בענף ההובלה

למרות חלקם המהותי והמשמעותי בקיומה של הכלכלה הישראלית, שמסתמכת על העברת סחורות ממקום למקום, זוכים עובדי ההובלה במשקנו לתנאים עבודה לא פשוטים, שכר נמוך יחסית,

דילוג לתוכן